Annons:
Etikettabstrakt-icke-föreställande
Läst 1031 ggr
Choklad
2016-07-03, 11:36

Hur gör du en abstrakt tavla/bild?

Själv har jag lite olika metoder, allt efter situationen.

Jag tycker om det spontana, ickevetande och utan regler konceptet som abstrakt målning utgör.

Ibland kan jag måla bara en färg på hela tavlan/pappret, och sedan bara känna vart jag ska sätta ner penseln och då med en ny färg bara känna mig fram. Jag tycker om att lyssna på musik under tiden som jag målar, det ger bilder inom mig som påverkar min målning.

Ibland går jag ut och samlar in löv antingen på hösten eller på sommaren då man ibland kan se dem ligga på marken, jag samlar in fjädrar som det finns tillgång till ibland och olika frön, som t ex lönnens näsor. Och annat som finns i naturen. Detta målar jag på och har som stämplar på mina målningar.

Man kan också använda sig av glas genom att doppa dem i färg (själv ringen på glaset) mm.

Målar man med akrylfärg, så går de bra att använda som klister, om man vill limma på en av fjädrarna på sin tavla, eller någon liten gren t ex.

Tidningpapper sm man har rivit i bitar eller tyglappar bomull mm går också bra.

Här får man verkligen använda sin fantasi

U R us

Annons:
Tarotstollan
2016-07-06, 01:09

Det låter som tagit ur manualen för Vedic Art!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2016-07-06, 01:13

Ja, det är jättekul att bara sitta och leka med färger och olika saker att göra mönster med, har jag tur så blir det något som jag gillar antingen som det är eller något som går att jobba vidare med.

Choklad
2016-07-06, 10:45

🤐nej det är bara taget från mig och hur jag gör 😮

visste inte ens att Vedic art arbetade på det sättet, trodde att man då bara låter penseln följa tanken eller "icketanken", man ska väl inte tänka under tiden som man målar då?

U R us

Tarotstollan
2016-07-07, 00:45

Jag har inte fått kläm på hur V A funkar ännu men det  du skriver är sådant som de gör, i alla fall de jag sett in action…Målar, målar över, kastar på färg, vänder på tavlan och målar något, vänder igen, testar med olika material, målar över, skvätter färg….

Choklad
2016-07-07, 10:30

Vända på tavlan har jag aldrig gjort, jag är ganska lugn då jag målar 😃fast man kanske skulle testa att vända tavlan nån gång.

U R us

Tarotstollan
2016-07-07, 22:25

Ja, det är faktiskt roligare att se dem måla än att måla själv!😉 Man kan aldrig veta vad som händer i nästa sekund…

Annons:
Upp till toppen
Annons: