Annons:
Etikettövrigt-utanför-ämnet
Läst 448 ggr
Tarotstollan
2016-08-08 23:11

Inte akvarell ...

men har ni någon gång känt er oroliga eller rent av skräckslagna för att påbörja något nytt?
Sitter här med dukar och en massa olika färger och vågar inte göra någonting mer än lägga på grundfärgen och knappt det.
Kan ju inte måla något vettigt utan det är bara färger i lager på lager eller med några krumelurer påmålade.
Känner det bara som jag slösar på färger och dukar helt i onödan.

Prestationsångest kanske eller jag vet inte! Har ju aldrig kunnat varken rita eller måla och nu känns det ännu värre eftersom jag börjat på kurs och inte ens kan ta till mig det lilla läraren sagt.🤔😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Choklad
2016-08-17 10:38
#1

Om jag vore du, så hade jag satt på musik och lyssnat och sedan börjat måla. Nu vet jag inte om du har bestämt dig för ett visst motiv, eller om du bara vill "följa din fantasi på lite hur som helst känsla"

Jag är också rädd att börja, har inte målat på länge, men har börjat teckna så smått igen, och märker hur ringrostig jag har blivit.

Jag är rädd att jag ska förstöra bilden jag håller på med, men jag ska försöka att fokusera på att det känns bra att måla, njuta av stunden då jag målar.

Om jag hade varit din lärare, så hade jag sagt att det första man lär sig då man tecknar, är att lära sig rita linjen, den måste vi handskas med eftersom det är med den som vi bygger upp precis allting då ritar och skriver ( det som jag har gjort en artikel om härinne,) sedan hade jag lärt dig om grundformerna : fyrkant, cirkel, trekant, och ovalen, som är en variant på cirkeln.

Se dig om i din omgivning och se om du kan hitta dessa former- de finns lite överallt.

Dessa former förenklar då vi ritar föremål.

Sedan kan du träna på att rita, rita av allt du ser omkring dig, koppar ,fönster, blommor, men bara i enkla former, inga krusiduller ännu.

Lär dig grundfärgerna om du inte redan kan dem =

Blått, rött, gult.

Svart och vitt tillkommer, men jag vet inte om de tillhör grundfärgerna, eftersom många säger att de inte ens är färger.

Blanda grundfärgerna och se vad som händer : blått + gult = grönt. osv

Nu blev det lite mycket skrivet 😛

U R us

Tarotstollan
2016-08-17 20:48
#2

Tack! Ja musik låter som en bra idé, vet andra som gör så. Det skall jag testa när jag får tid.
Ja Linjen har vi redan jobbat med och de 5 andra principerna efter den. Saken är det att läraren pratar inte så mycket om principerna så jag känner mig inte inspirerad av henne och det finns tyvärr ingen annan lärare än hon och hon har jobbat länge med Vedic Art.
Hade det varit en ritkurs hade jag aldrig anmält mig, då jag inte kan rita ett rakt streck en gång.
De andra grunderna med färger och symboler kan jag rätt så bra, det är kombinationen med allt detta som är problemet, tror jag!😉😃
Nej, det är bara att fortsätta öva och öva vidare!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Choklad
2016-08-18 10:47
#3

Känn efter vad du vill, det är det som är det viktigaste. Och gå på den känslan som du känner.

U R us

Choklad
2016-08-20 12:27
#4

Jag tänker att du kan måla din rädsla, hur den känns inom dig, då kanske det är så svårt att börja, för det är ju ofta just början som är svår, många tankar som blockerar vägen fram till målet.

(eller du kanske redan har vågat dig på att sätta de första penseldragen? ) 🙂

Du får gärna visa dem 🙂

U R us

Tarotstollan
2016-08-20 21:48
#5

Jag håller på och kladdar lite grand emellanåt. Skall fortsätta VA kursen nu i höst, om jag kommer med. Det är 3 ggr, 1 gång i månaden Sep - Nov.
Kan tyvärr inte lägga in bilder, då jag inte varken har kamera eller vet hur sådant fungerar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Choklad
2016-08-21 12:44
#6

Vad synd. Har du ingen mobil, det funkar ju det också

Ja man kan ju ta  det lite då och då också 👍

U R us

Annons:
Tarotstollan
2016-08-21 20:25
#7

En gammal, utan kamera!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: