Annons:
Etikettteknik-material
Läst 15227 ggr
Tarotstollan
2016-06-05 03:06

Duk eller pannå?

Vad är skillnaden mellan att måla på duk eller pannå?
Förundantag att duk är dyrare men sviktar lite när man rör vid den och pannå är hård och billigare?
Vilket föredrar ni och varför?

Skrev och frågade detsamma inne på Konstnärer men det är ju inte så många aktiva där inne numera och ännu har ingen svarat.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Sabinan
2016-06-06 00:29
#1

Jag själv har inte målat akvarell på duk eller pannå. 
Skillnaden mellan de två är att duken är uppspänd på en ram, medan pannån är limmad på tex en bit kartong.

Jag har alltid målat på akvarellpapper, sådan som man köper som ett block som är limmat på alla eller tre sidor. Oftast målar jag på blocket, utan att tejpa det på ett underlag, det brukar gå bra och papperet bruka inte bukta sig .
Grängen på papperet har varit olika, just nu föredrar jag lite grövre grängat papper, då jag tycker det är snyggt med strukturen som kommer fram på motivet, men det är en smaksak vad man föredrar. 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Tarotstollan
2016-06-06 00:40
#2

Jag målar också på akvarellpaper just nu men målar inte med akvarellfärger utan akryl och vill börja måla på något större. Därav min fråga.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sabinan
2016-06-06 01:00
#3

Jag förstår 🙂
Hoppas någon kan svara på din fråga. Jag själv har aldrig målat med akryl, även om jag har färgerna hemma.
Så även jag ser fram emot ett svar på din fråga.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Choklad
2016-06-06 09:05
#4

Jag har målat på pannå (canvas) med akvarell och det går alldeles utmärkt, även om färgen kanske inte blir lika flödande, men man kan ju blöta ner området man ska måla på först, innan man lägger på färg, och då blir det flödande. (nästan lika mycket som då man målar på akvarell papper)

Duk och pannå är ju samma sak, men pannån är uppspänd i en ram.

Canvas betyder duk om jag inte har helt fel.

Just att måla på duk eller pannå, är ingen större skillnad.

Akrylfärg kan man använda ungefär som akvarell, de beter sig nästan likadant, men  vattenfärgen blir inte "glänsande",  utan det får man framkalla på annat sätt.

U R us

Choklad
2016-06-06 09:36
#5

Så svaret på din fråga är att du kan bara måla och låta fantasin flöda, med akryl kan du måla på nästan vad som helst: tyg som du först har grundat med en vit akrylfärg (eller annan akryl som passar till det du ska måla) 

Och om du vill måla med akvarell på pannå ( behandlat tyg uppspänt på ram) så går det alldeles utmärkt.

Och; det är ingen större skillnad att måla på duk eller pannå.

U R us

Tarotstollan
2016-06-06 23:12
#6

Tack för svar, jag trodde att det skulle vara större skillnad på det eftersom det verkar som de flesta väljer att måla på uppspända dukar och inte på hårda pannåer.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Choklad
2016-06-07 10:15
#7

http://www.mattonbutiken.se/index/browse/category/1090/Kartong_Panna_/Pannaer.html?gclid=CLvy4667lc0CFYPpcgodqlANJw

Ser ut som att pannåer kan vara i olika material, och det kan vara det samma som Canvas, dvs tyg som är uppspänt på en ram.

Pannåer verkar vara de som är tunna och ev påklistrade direkt på trä/kartongskivan, medan en canvas är uppspänd på en ram. (jag vet att du inte har frågat om canvas, men jag tänker att det har en viss betydelse i detta fallet, eftersom det är ungefär samma sak) Men jag har målat på alla sorterna även på kartong med akvarell, så det funkar. Men akvarellen bör målas på i outspädd form på en kartong skiva, men man kan ju prova sig fram och ha både och, kan nog bli intressant.

U R us

Tarotstollan
2016-06-08 00:36
#8

Oj, så mycket olika grejer det finns och nästan samma namn och i olika utföranden. Det blir väl att ta något som finns tillgängligt i butikerna här i staden och så får jag pröva mig fram. Tack för alla svar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Choklad
2016-06-08 09:06
#9

👍

U R us

Upp till toppen
Annons: